Chiptuning "Alfa Romeo Brera/Spider V6 3.2 JTS 24v"
De nieuwe Alfa Brera/Brera Spider. Een model waar velen van ons op hebben zitten te wachten. Het model is een stuk agressiever gelijnd dan z’n voorganger, de GTV/Spider. De Brera is een stuk groter dan de GTV. Toch is hij gemaakt om de GTV te vervangen. Qua klasse is de Brera echter een stapje hoger. Zeker wanneer men het topmodel bekijkt.
De oude vertrouwde V6 van Alfa Romeo heeft helaas het veld moeten ruimen voor de veel modernere 3.2 V6 van GM/Holden. Gelukkig hebben de Alfa ingenieurs zich uit mogen leven op de cilinderkoppen waardoor er wat meer karakter aan het geheel kon worden gegeven. Toch zijn wij bang dat de motor wat onder bemeten is qua cilinderinhoud om de zware vierwiel aangedreven 159 echt sportieve prestaties mee te geven. Onze mening is dat de ingenieurs meer op het leveren van veel koppel hebben moeten ontwikkelen, dan op topvermogen. Aan de meetresultaten te zien zijn ze daar prima in geslaagd.
Door toepassing van variabel verstelbare in- en uitlaatnokkenassen zou je verwachten dat de motor compromisloos is geworden, helaas. Wat topvermogen betreft stelt de 3.2 teleur. Voor de ontwikkeling van software voor de 3.2 JTS hebben we diverse auto’s gebruikt. De waarden in de tabellen zijn daar de gemiddelden van. Helaas is toen ook duidelijk geworden dat geen van onze testauto’s het standaard opgegeven vermogen haalde, wat kan mogelijk liggen aan het feit dat alle testauto’s nog maar betrekkelijk weinig kilometers gereden hadden. Het maximale opgegeven koppel werd wel keurig gehaald.
Voor ons ging er wat chiptuning betreft een nieuwe wereld open. Voor het eerst maakt Alfa Romeo gebruik van variabel verstelbare in- en uitlaatnokkenassen. Deze worden vanuit de regeleenheid gestuurd en dat betekent dat wij daar als chiptuner mee kunnen “hobby’en”. En dat is gelukt. De vermogenswinst komt niet meer voor het grootste deel uit de ontstekingsvervroeging maar nu ook uit het andere openings- en sluitingsschema van de nokkenassen.
Tot slot: Wij vernemen steeds vaker dat er bedrijven zijn die beweren dat de tuning ertoe bijdraagt dat de distributieketting niet of minder snel zal oprekken. Dit is pertinent onjuist. Deze bedrijven wijten dit aan de aanpassing van de nokkenasverstelling. Zoals bekend wordt dit GM blok ook toegepast in Opel, echter zonder nokkenasverstelling. Zij kampen met dezelfde problemen.
Resultaten
- Toerenbegrenzer van 6800 naar 7100 RPM
- Aangepaste timing variabele in- en uitlaatnokkenasverstelling
- Aangepaste gaspedaalreactie
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic MED7.6.2
- Type EPROM: Gesoldeerde Flash EEPROM, opening van de ECU is noodzakelijk.
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 430 ,-
Ervaringen
Ron Zeelen
Afgelopen woensdag heb ik in de spider aardig kunnen testen. \'s Middags ben ik bij mijn vaste garage langs geweest. Zij hebben de wagen ook nog getest en wat metingen verricht (uitlaatgassen ed.). Hun oordeel was dat er degelijk verschil is waar te nemen voor wat betreft koppel en driveability. De metingen geven geen tot minimale verschillen aan met de metingen die de maandag vóór het chippen zijn verricht tijdens de APK. Voor mijn gevoel was er in het begin weinig verschil merkbaar. De wagen leek wel wat tammer geworden. Na een paar dagen gereden te hebben begon me een en ander te op te vallen. Het \"tammere\" bleek eigenlijk gewoon een toename in koppel. De wagen heeft minder toeren nodig om van z\'n plaats te komen en door te accelereren. Vooral bij het naderen van een rotonde of kruising valt dit enorm op. Normaal gesproken schakelijk ik bij stapvoets rijden terug naar de 1ste versnelling. Dit is nu niet meer nodig. Bij het doortrekken ben ik de snelheidsmeter in de gaten gaan houden. Nu blijkt dat ik dus regelmatig ver boven de maximum snelheid ben gegaan, zonder het gevoel te hebben dat de motor er enorm aan moest trekken. Verder hangt de wagen nu wat beter aan het gas. Precies wat ik had gehoopt.
Enige wat me af en toe opvalt is dat de motor na een koude start wat onregelmatig lijkt te lopen met af en toe een miniscuul plofje. Dit zal ik de komende tijd in de gaten houden. Al met al een mooie verbetering en zeer tevreden.