Chiptuning "Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio 8AT Euro 6D"
Dit artikel gaat niet alleen over nog meer koppel en vermogen voor de Giulia Quadrifoglio. Dit artikel gaat vooral ook over een beter rijdende Giulia Quadrifoglio. Of dat kan? Jazeker!
Interesse? U weet dat wij niet kort van stof zijn. Klik op “Toon meer informatie” en neem even de tijd. We hebben u gewaarschuwd.
Nieuwe emissienorm Euro 6D
Ook bij de Giulia Quadrifoglio moest de broekriem nog wat strakker aangetrokken worden. De rijcyclus om de uitstoot van een auto te bepalen werd veranderd. Het grote verschil met de oude test is dat deze langer duurt en de gemiddelde snelheid wat hoger ligt. Ook wordt er een test op de openbare weg gedaan. Daarnaast moet IEDERE variant van een model getest worden.
Dat heeft voor nogal wat opschudding gezorgd. Autofabrikanten werden opnieuw voor de uitdaging gesteld om de uitstoot zo laag mogelijk te krijgen, Voor bepaalde auto’s deed dat de rij eigenschappen niet goed. Voor de Q viel het gelukkig reuze mee. Het grootste verschil is een extra set brandstof injectoren. Jazeker, om emissies te drukken zijn zo’n beetje alle benzine motoren de laatste jaren voorzien van directe brandstof inspuiting. De brandstof wordt hierbij direct in de verbrandingsruimte gespoten. Voorheen was dat vóór de inlaatklep. Vanwege niet verder toegelichte emissie technische nadelen, is de Q motor nu voorzien van 6 extra injectoren vóór de inlaatklep. Dubbel op dus.
Voor ons als tuner had dit echter geen gevolgen.
Daarom verwijzen wij u ook naar de Quadrifoglio Euro 6B voor een uitgebreide toelichting van deze tuning. Met slechts 1 uitzondering. In tegenstelling tot de Euro 6B versie kent de Euro 6D versie geen beperking van het koppel in de N en D stand in de eerste 5 versnellingen tot 4500 toeren.

Optioneel: ZF8HP versnellingsbak tuning
Vanaf februari 2023 zijn we ook in staat de versnellingsbak aan onze wensen aan te passen. Kortom, ZF8HP versnellingsbak tuning.
Wij concentreren ons op schakelmomenten in alle DNA standen en het elimineren van onhebbelijkheden. Alles gericht op meer beleving en meer rijplezier. Hierbij is ook de koppel- en vermogensverdeling over de DNA standen voor de motortuning gewijzigd. Zie hiervoor de tabel hieronder.

Resultaten
- Ongewijzigde toerenbegrenzer
- Verbeterde koudloop eigenschappen
- Cilinderuitschakeling uitgezet
- Start/stop uitgezet
- Koppeltoename in A-stand
- Gaspedaalreactie in A,N,D en Race veel beter doseerbaar gemaakt
- Gewijzigde uitlaatkleppen open/dicht strategie
- Optioneel: ZF8HP versnellingsbak tuning
- Tip: Performance Logger
- Tip: Remote start
- Tip: Lees het gehele artikel over de Euro 6B
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Medio Chiptuning
€ 590 ,- -
Massimo Chiptuning
€ 790 ,-
Ervaringen
Rob uit Haarlem
Je gaf een formuliertje mee met wat vragen om de wijzigingen te beoordelen:
-Stationair eigenschappen van de motor: nog steeds rond de 900 toeren (?)
(bij het 's morgens starten, kunnen de buren nu wel rustig doorslapen, volgens mij).
Sowieso zijn de dichte uitlaatkleppen fijn tijdens het niet in R rijden.
-Oppakgedrag bij wegrijden: rustig, gehaast, vol gas ? in mijn geval meestal
rustig, als ik in de spiegel keek, blijkbaar "gehaast", maar je bak behandeling
is wel heel fijn, rustig rijdend met een veel beter toerental, waardoor de reactie
van het gaspedaal meteen voelbaar is.
Ook wanneer je van het gas af gaat, wordt er weer op de motor geremd, dat was
niet, volgens mij.
in Dynamic wegrijden met een redelijk ingetrapt gaspedaal gaat echt heel goed.
-Oppakgedrag bij lagere toeren: niet eerst dat vervelende terugschakelen,
maar meteen gaan !
-Doortrekken in de hogere toeren: een paar keer gedaan, in Dynamic, heerlijk
geluid, rillingen van de accelaratie.
Maar dat had ik natuurlijk ook tijdens het testrondje met jou achter het stuur.
-Het brandstofverbruik: doordat ik de afgelopen weken, alleen woon/werk-
verkeer, stadse kilometers reed, wat spelender dan anders, een wat hoger
brandstofverbruik. Eerder was dat ongeveer 1 op 7, nu 1 op 6.
Tijdens een rit op de snelweg met 110 - 140 km p/u kwam ik voorheen op 1 op 12,
wat dat nu zou zijn, weet ik nog niet.
=Algehele beoordeling:: 5 sterren!