Resultaten

  • Toerenbegrenzer van 6800 naar 7200 RPM
  • Aangepast stationair toerental
  • Aangepaste gaspedaalreactie
  • Aangepaste arm mengsel strategie (uitgeschakeld)
  • Aangepaste timing inlaatlengteverstelling
  • Type injectiesysteem: Bosch Motronic MED7.1.1
  • Type EPROM: Flash EEPROM via "Boot-mode"
  • JTS Tuning.

Kwaliteit

Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.


Prijs en aanvraag

  • Squadra Chiptuning
    € 325 ,-

Neem contact op

Ervaringen

Bart Jan Garretsen

Hierbij mijn bevindingen van de tuning (in november van 2017) van de Alfa GT 2.0 JTS tot nu toe.

Over de 2.0 JTS wordt nog steeds veel gezegd en geschreven. Het is in de basis toch best een lekkere motor met een fijne koppelkarakteristiek, maar ook met veel mitsen en maren.

De motor van mijn GT uit 2005 verkeert in gezonde conditie, wat nog eens bevestigd werd door de metingen aan de computer. Ruim voldoende lucht, dus niet of nauwelijks vervuild inlaattraject. Tevens gering olieverbruik. Resultaat van zeer goed en regelmatig onderhoud Met dank aan met name de vorige eigenaar. Ik heb de auto nog geen jaar.

De cijfers:

1) Stationair eigenschappen van de motor. (3). Ik ervaar een kleine verbetering. Maar het uitschakelen van de arm mengsel is beter voor de motor, die zal zelf wel een verbetering waarnemen ;-)
2) Oppak gedrag bij wegrijden: (5). Ik ervaar een zeer grote verbetering: Hierin schuilt de grote winst, geen gehaper, niet meer inhouden. Dit was tijdens het gezamenlijk proefrijden al direct merkbaar. Heerlijk!
3) Oppak gedrag bij lagere toeren: (5) Ik ervaar een zeer grote verbetering: het oppakken is enorm verbeterd, biedt zoveel meer rijplezier.
4) Het doortrekken in de hogere toeren: (4). Ik ervaar een grote verbetering. Veel gewilliger, om richting de 7000 toeren te gaan, maar bij normaal gebruik in mijn geval nauwelijks voorkomend. Wel een bevestiging van een goed afgeregeld motormanagement.
5) Het brandstof verbruik: (3) Er lijkt een kleine verbetering waarneembaar. Sinds de tuning is het aanzienlijk kouder geworden, met meer gebruik van achterruit- en stoelverwarming tot gevolg. Maar het verbruik lijkt ondanks de neiging wat meer "door te rijden” een 0,2 liter per 100km lager uit te vallen.
6) Algehele beoordeling. Gemiddeld zou het "4’ moeten zijn, maar de belangrijkste ingrepen leveren een zeer grote verbetering in rijkwaliteit. De basis lag ook bij een reële verwachting. De feitelijke vermogenswinst is niet enorm natuurlijk, maar dat is een bekendstaand feit.

Een ding is wel duidelijk: verkeert de motor verder in gezonde conditie, dan is het nog steeds zeer zinvol om ook de oudere GT’s door Stephan onder handen te laten nemen. Het aandeel van de kosten van de tuning in de waarde van de oudere GT's begint inmiddels de richting de 10% te gaan, maar desondanks is het echt meer dan de moeite waard om alsnog hierin te investeren. Je krijgt er simpelweg een zoveel beter rijdende GT voor terug!

Binnen afzienbare tijd mogen onze 2016 MiTo TCT en Spider 916 TwinSpark zich verheugen op een kuurtje van de man die wat waar hij het over heeft.

J. van Sabben

Stationair wart onrustig. Verbruik gewijzigd van 1:12,5 naar 1:13,5.

De Gt rijdt nu heerlijk en direct. rijdt nu echt zoals de GT hoort te rijden. Geen seconde spijt.

De cijfers:
Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar een verslechtering (1)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een grote verbetering (4)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een zeer grote verbetering (5)
Het doortrekken in hogere toeren: Ik ervaar een grote verbetering (4)
Het brandstofverbruik: Ik ervaar een grote verbetering (4)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een grote verbetering (4)

Wilfried Pleumeekers

Afgelopen woensdag heb ik mijn GT 2.0 JTS Selespeed uit 2004 laten chiptunen bij garage Creemers in Roermond. De voornaamste reden voor de chiptuning was eigenlijk om het verbruik van de auto te laten afnemen. Ik vond dit namelijk hoog in vergelijking met de GTV uit 1998 die ik 5 jaar met heel veel plezier heb gereden. Deze auto heb ik nu 2 jaar en sinds een paar maanden ben ik er eigenlijk echt aan gewend. Het GTV gevoel heb ik er echter nooit in gehad. Geen gevoel en geen geluid. Automaat rijden is niks voor mij.

Maar dit is alles drastisch veranderd nu de motor is gechipt. Hij voelt beter, trekt veel beter op en hangt heerlijk aan het gas. Niet meer dat stoterige in de 1 en 2, maar meteen optrekken. Het lijkt zelfs, (of is dit echt omdat ik dat graag wil?) of er een ietsie pietsie meer geluid uit de uitlaat komt. Kortom, eindelijk kan ik weer met volle teugen genieten van mijn Alfa. Hoe het verbruik zal uitpakken kan ik na een paar dagen niet zeggen, maar het lijkt alsof dit gelijk is gebleven, maar met wel met een hoop rijplezier, en dat is die investering toch dubbel en dwars waard geweest.

Bedankt Stephan! Een bevlogen mens met hart voor het vak en Alfa Romeo.

Ronald

Zomer 2007 kocht ik een jonge GT, 2 liter JTS. Van mijn Alfa-specialist – garage Grand Prix te A’dam – ‘mocht ‘ ik de GT niet direct tunen. Zij hadden 2 redenen: Ga eerst maar eens een rijden en kijk dan wat je tekort komt, en zo ja, wat is dat dan precies (koppel/vermogen, verlaging/vering, banden/velgen, uitlaatsysteem etc.) Maar de 2e reden was veel belangrijker: Stephan heeft nog geen chip gereed voor de JTS-motor… J

Ik rij zo’n kleine 20 jaar Alfa en vóór de GT had ik een verlaagde 156, óók met squadra-chip (165 pk, 203 nm). Geweldige wegligging, gaan als de brandweer én zuinig! Net als Piet Boesveld (zie onder) had ik dezelfde klachten over de GT. De stationairloop beviel niet echt, gaspedaalreactie was traag, de auto zoop benzine. Kortom, ik kon haast niet wachten op de juiste chip. Zomer 2008 belde Michel Gort van Grand Prix mij op. Stephan was bevallen van de enige echte en juiste chip! De afspraak was dus snel gemaakt.

Ik rij minder dan 17.000 km per jaar (inclusief 5.000 km ski/zomervakantie). Maar wat ik dan rij, dat moeten wel leuke kilometers zijn. En na 600 km weet ik het zeker: IEDERE 2.0 JTS hoort gewoon zó te rijden. Geen armloopmengsel en dom gehik bij het stoplicht, alerte gaspedaalreactie en flitsend oppakgedrag. Kortom, de motor in een Alfa zoals ‘ie hoort te zijn. En o ja, ook ik van een magere 1 op 9,6 (met fluwelen voet) naar 1 op 10,8 (met ernstig zware voet). Dus dat kan nog zuiniger.

Laat ik het zo zeggen:
Met een Alfa en zeker de 2 liter JTS,
moet je naar de man met de hoofdletter S.
Stephans’ chip is wederom échte waar voor je geld,
Meteen doen, en je Alfa beschikt over het juiste ‘geweld’.

Tot slot. Ik reed na tuning bij Grand Prix het terrein af. En ongelofelijk maar wel waar: Op die eerste 25 meter voelde ik al wat de chip deed. Maar om aan iedere vorm van suggestie een eind te maken, nog even de reactie van Leonie (mijn partner). Zij wist wat ik van plan was, maar ik had de zaak stil gehouden. Toen ze naast me zat zei ze: “Je hebt hem laten chippen, ik voel het meteen. Lekker soepel en snel. Ik rij terug.”

Een groter compliment voor ‘de man met de S’ is nauwelijks denkbaar…

Piet Boesveld

Toch de huidige versie van het optimaliseringsprogramma door Stephan Lenior voor de 2.0 JTS in mijn GT, laten installeren.

Beslissing criteria:

Ik hem mijn getunede Spider van 1998 2.0 TS vergeleken met de geoptomaliseerde GT 2.0 JTS van 2005.

De Spider heeft een andere E-prom vrijwel direct na nieuw aankoop van Squadra Tuning gekregen. Op alle fronten, waren verbeteringen zowel voor gasaanname, koppel als van vermogen zeer goed merkbaar. 10 Jaar met de 161 pk met vreselijk veel plezier gereden, ook op Assen en kort geleden, met 185k op de teller, ingeruild voor de GT van 2005. Ik was niet op de hoogte van het vermogenverschil van de GT t.a.v. de opgave vlgs. het boekje. In de veronderstelling dat de GT op nagenoeg hetzelfde vermogen en koppel zou zitten vielen de eerste serieuze rij-indrukken tegen. Je kunt dus zeggen dat ik nagenoeg objectief zelf constateerde dat de GT lelijk achter bleef.

Een andere constatering was dat bij de allereerste keer dat ik de GT in mijn garage zette het rookalarm meteen afging. Het olieverbruik was nog niet zichtbaar in de uitlaatgassen maar terdege wel aanwezig. Na de eerste 5000 km moest er een liter nagevuld worden.

Op het forum van de GT-Club en de site van Stephan bleek wat er allemaal aan de hand was en dat de niet verkregen pk’tjes er eigenlijk tot op heden niet “bij te tunen” zijn.

Om mijn verschil in rijgevoel hard te maken heb ik de grafieken van Stephan van beide getunede motoren naast elkaar gelegd.
** Het vermogen van de JTS blijft over de hele lijn scherp achter bij die van de 2.0 TS.
** Echter het koppel is pakweg tot 4500 rpm nagenoeg gelijk en blijft daarna helaas achter.

1. Reëel gezien zijn de eerste 4500 rpm’metjes voor dagelijks gebruik de uitgangpositie waar je de trekkracht nodig hebt.
2 Ook liep de JTS veel minder mooi stationair rond. Hij had zelfs af en toe een “hik”.
Deze twee punten, de directere gasaanname en het verwijderen van het “armloopgebied” zijn voor mij aanleiding geweest het bestaande softwareprogramma van Stephan te laten installeren.

Daarmee ben ik nu een viertal weken onderweg en mijn beslissingscriteria blijken te kloppen. Het rijgevoel t.o.v. de vergelijkbare en opgewaardeerde 2.0 TS is weer helemaal terug. Mijn GT is tot 170 km/h even snel als de voormalige Spider. En daarmee kon ik aardig wat TDI’s, Si’s en meer van die rakkers mooi in de achteruitspiegel mee bekijken hoe snel ze kleiner werden.

En dat alles met een merkbaar lager brandstofverbruik. Op de tripmaster had ik na 5000 km een gemiddeld verbruik van onder de 1:10 en nu is het totaal gemiddelde naar 1:11,4 gekropen. En O- wonder, het rookalarm gaat niet meer af. Maar daar moet ik bij vermelden dat het blok ook een Forté flush-kuur gehad heeft. Ja de Bella staat er op vol synthetisch goed verzorgd bij en de eerste teleurstelling heeft toch een happy-end gekregen, dankzij Stephan!

Al met al hebben de verbeteringen van hem voor mij een goede prijs/kwaliteitsverhouding. En het ligt niet aan de koffie die je bij het installeren erbij krijgt.