Resultaten


Kwaliteit

Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.


Prijs en aanvraag

  • Squadra Chiptuning medio
    € 460 ,-
  • Squadra Chiptuning massimo
    € 560 ,-

Neem contact op

Ervaringen

Robbert

Ik heb na mijn eerste 159 jtdm (150pk), de volgende laten chippen naar 180pk. Nu ik een 2.4jtdm kocht, heb ik lang getwijfeld om deze ook te laten chippen. Het feit dat mijn EGR klep niet geheel naar behoren werkte en ik dat merkte bij het starten, het roet wat uit de uitlaat kwam en tijdens het regenereren, was uiteindelijk de doorslag om het te laten doen. Naast dat die problemen nu verholpen zijn, had ik het zonder die redenen ook gewoon moeten laten doen. Chippen is het verschil tussen rijden met plezier en met een glimlach die gebeiteld op je gezicht staat na de rit.

Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar een groot verschil(4)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een klein verschil (3)
Oppakgedrag bij lage toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Het doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Het brandstofverbruik: Ik ervaar geen verschil (2)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)

Manfred

Dit is de 2e keer dat ik een auto laat tunen door Stephan en zoals ik verwachtte was het ook nu weer de moeite en het geld meer dan waard.

De motor voelt nu veel geciviliseerder en gecultiveerd aan. Feitelijk loopt de motor zoals deze af fabriek had moeten lopen. De verbetering na de tuning is algeheel waarneembaar, alleen vond ik persoonlijk het ‚nieuwe\' stationair toerental van 900 rpm een tikje te hoog en deze heeft hij voor mij netjes naar 820 rpm terug geprogrammeerd. Het vermogen komt op de juiste momenten gecultiveerd los en de motor voelt veel elastischer aan. Als een lange afstand atleet die het uren comfortabel en probleemloos volhoud. De motor leeft veel meer en is gecultiveerd, als een soepel gemasseerde atleet.

Zonder te overdrijven denk ik dat Stephan een tuning-expert is zoals er in Nederland maar heel weinig zijn (waarschijnlijk de enige). Hij is vriendelijk en behulpzaam en neem de tijd die nodig is om e.e.a. te testen.

Je mag Stephan vergelijken met een 5 sterren topkok die (zoals alleen zij dat kunnen) iets veel beters op tafel weet te zetten dan de kok van het cafetaria op de hoek. Ik betaal liever € 50 voor een 5 sterren maaltijd (bij bijvoorbeeld ElBulli, het beste restaurant ter wereld) dan €25 bij een friettent. Strikt genomen is die € 50 dan zelfs een koopje (voor een 5 sterren restaurant wel te verstaan) en is de friettent veel te duur. Nog treffender; ik zie Stephan als de Bernard Haitink onder de tuners (voor wie het niet weet: Bernard Haitink behoort als dirigent tot de wereldtop). Als je nu het concertgebouw orkest (= je motor) laat dirigeren door Bernard Haitink of bijvoorbeeld door de dirigent van de Josti-Band (=de gemiddelde tuner) , welke beleving en performance spreekt dan meer aan? Welke dirigent weet het beste uit dat orkest te halen? Helder lijkt me. En als Bernard Haitink persoonlijk mijn motor tuned voor slechts het dubbele van wat een prutser vraagt, dan is dat eigenlijk zelfs goedkoop te noemen.

De nieuwe Lancia Thema zie ik over een paar jaar als een mogelijke opvolger van mijn huidige Alfa 159 2.4JTDM SW, en die gaat dan ook linea recta naar Nunspeet.

Stephan bedankt. Het is toch mooi dat de kwaliteit van Squadra Tuning in ons landen voorhanden is.

Erik de Jong

De 159 loopt weer prima; starten is nu zoals het hoort, stationaire loop bijna goed maar niet meer het gevoel dat hij afslaat, oppakken bij lage toeren sterk verbeterd en bij hogere toeren was het al niet slecht maar nu nog beter. Ik begin zowaar weer een beetje plezier in de auto te krijgen. Het is de moeite meer dan waard.

Stationair eigenschappen: Ik ervaar een klein verschil (3)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil (4)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar zeer groot verschil (5)
Brandstofverbruik: Ik ervaar een klein verschil (3)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een groot verschil (4)

Massimo uit Italië

Stationair eigenschappen: Ik ervaar een klein verschil (2,5)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil (3,5)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een klein verschil (2,5)
Doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar zeer groot verschil (5)
Brandstofverbruik: Ik ervaar een klein verschil (3)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)

Frank

Hier na enkele dagen rijden met de aanpassingen mijn antwoorden vwb de mini enquete:

1) Stationairloop: 3 Heb het idee dat de motor iets minder rauw loopt, mn 's morgens na koude start
2) Oppakgedrag bij wegrijden: 2
3) " bij lage toeren: 4 Hier is zeker winst geboekt, de auto pakt aanmerkelijk beter op 'van onderuit'
4) Doortrekken in hogere toeren: 4 Ook hier een goed voelbare verandering, door het hele toerengebied is het vloeiender geworden trouwens maar de motor nodigt nu ook meer uit om verder door te halen in toeren.
5) Brandstofverbruik: 3 Op die paar dagen is het verbruik gedaald van krap 1:11 naar een ruime 1:12
6) Algemeen: 5 Ben blij dat ik het laten doen, in 1e instantie om de EGR buitenspel te zetten en uiteraard met t toegenomen vermogen en koppel, aanrader wat mij betreft!!!

Naam bekend bij Squadra Tuning

Ik heb mijn hagelwitte nieuwe 159 na slechts 500 kilometer door Squadra Tuning laten tunen. Desalniettemin was een flinke algehele verbetering direct merkbaar na het tunen, ondanks de inrijdperiode en het slechte weer. Nu na 6000 KM en 2 maanden verder kan ik niet anders dan concluderen dat Stephan uitstekend werk heeft geleverd. En voor iedereen die zegt dat 235pk en 475Nm aan de voorwielen teveel is, zeg ik onzin!! Uiteraard is het gebrek aan tractie door het hoge koppel op de voorwielaandrijving voelbaar, vooral in de lagere versnellingen (1-2), maar wat gaat die Alfa er rap vandoor vanaf zo’n 1600 toeren. Vooral op buitenwegen en snelwegen is het een waar feest met deze “getunede” 2.4JTDm op pad te zijn.Hier is door de altijd waakzame turbo in 4-5-6 een snelwegmonster aan het werk waar iedere druk op het gaspedaal een indrukwekkende versnelling geeft.Weinig auto’s kunnen dit versnellingstempo bijbenen en zo hoort het ook bij deze Alfa.Enige nadeel is het brandstofverbruik, maar met zo’n auto wil je rechtervoet niets liever dan naar beneden, met dito resultaat.

Wat me vooral bij het tunen is opgevallen is de passie voor het vak van Stephan.Hij verstaat zijn vak uitstekend en is niet te beroerd uitleg, tot in de details, te geven van wat hij aan het doen is.Stephan begrijpt echt wat hij doet en ik kan me niet voorstellen dat de reguliere tuningsbedrijven dermate diep in de Alfa MM software duiken om het resultaat van Squadra te evenaren.Kortom veel waar voor je geld en een absolute aanrader voor bezitters van Alfa die wel wat meer pit kunnen gebruiken!!

Stationair eigenschappen motor: kleine verbetering (3)
Oppakgedrag bij wegrijden: flinke verbetering merkbaar (4)
Oppakgedrag bij lage toeren: flinke verbetering merkbaar (4)
Doortrekken in hogere toeren: lichte verbetering (3)
Brandstofverbruik: lichte verbetering (3)
Algehele beoordeling: flinke verbetering merkbaar (4)

Anoniem

Mijn Alfa 159 2.4 JTDm 210 pk was getuned door een andere (13 in dozijn) tuner. Stephan heeft mijn Alfa getuned met de massimo tuning. Wat een verschil t.o.v. van de andere tuning. Auto rijdt over her gehele toerenbereik veel beter, stationair mooi, geen haperingen, geen roet. Auto voelt veel sneller aan! Op de Duitse Autobahn 238 km p/u geijkt volgens Pioneer (was 231 met de andere software). Verbruik was 1 op 12.8 , nu 1 op 12,2 (note Squadra Tuning: Door een verkeerde wijze van tuning geeft de vebruiksmeter een gunstiger verbruik aan dan de werkelijkheid, meet daarom altijd aan de pomp!)

Veel belangrijker is het snellere doortrekken in alle versnellingen. Duidelijk meer koppel tot beschikking. Gilf GTI IV kon mij nite bijhoudenbij 0- 100, volgens opgave 7,5 sec. De 2.4 JTDm is dus sneller. Het is nu een heerlijke rijdersauto.

Stationair eigenschappen motor: flinke verbetering merkbaar (4)
Oppakgedrag bij wegrijden: flinke verbetering merkbaar (4)
Oppakgedrag bij lage toeren: flinke verbetering merkbaar (4)
Doortrekken in hogere toeren: flinke verbetering merkbaar (4)
Brandstofverbruik: Kleine verslechtering
Algehele beoordeling: flinke verbetering merkbaar (4)

Anoniem

Ik heb mijn wagen (159 2,4 TI Q4 210pk) deze morgen ook onder handen laten nemen door Stephan.

Moet zeggen dat de verandering zeker de moeite zijn. De gas respons is véél beter en de algemene reactie van de wagen voelt gewoon vlotter aan. Ook het stationair toerental is nu veel constanter.

Qua prestaties mag ik natuurlijk ook niet klagen (wat al een heel snelle wagen was is nu nog een snellere wagen)! De eerste & tweede versnelling blijven min of meer hetzelfde (door de hogere koppelbegrenzer!) maar 3de, 4de 5de & zelfs 6de zijn spectaculair verbeterd. De wagen trekt nu in 1stuk héél vlot door in alle versnellingen... en passeert héél vlot de 200

Anoniem

Zoals gevraagd geef ik hieronder de feedback over de uitgevoerde chiptuning van mijn 159 TI 2.4 JTD Q4:

Mooi was ie al, maar nu hij bij Squadra is langs geweest, heeft ie beasty trekjes gekregen: bijna 240 PK, 475 NM en dat op een Q4 aandrijving, wegligging gegarandeerd. En vreemd genoeg heb ik op de terugweg naar België meer dan een halve liter minder verbruikt ... hoewel een enkele BMW 3 en Audi A6 3.0 TDi het achtervolgen snel dienden op te geven ...

Bovendien was Stephan zo vriendelijk om het stationaire toerental op te krikken en de gaspedaalrespons te optimaliseren, zodat het rijplezier in de stad ook nog flink toegenomen is. En de settings van het alarmsysteem zijn dan ook nog eens anders afgesteld zodat de vervelende vanzelf-wapening-na-twee-minuten-stilstand (tegenwoordig verplicht in België!) ook verdwenen is.

Kortom, ik kan iedere Alfa-rijder een bezoek aan Squadra aanbevelen. Dit is geen tuning zomaar van "ik wil het meeste vermogen hebben en de rest is bijzaak", maar een optimalisatie van zowat alle settings die het rijplezier van je wagen uitmaken.

Stationair eigenschappen motor: flinke verbetering merkbaar (4)
Oppakgedrag bij wegrijden: flinke verbetering merkbaar (4)
Oppakgedrag bij lage toeren: kleine verbetering (3)
Doortrekken in hogere toeren: enorme verbetering (5)
Brandstofverbruik: lichte verbetering (3)
Algehele beoordeling: flinke verbetering merkbaar (4)