Resultaten

  • Toerenbegrenzer van 6800 naar 7200
  • Type injectiesysteem: Bosch Motronic ME2.1
  • Type EPROM: Flash EEPROM

Kwaliteit

Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.


Prijs en aanvraag

  • Squadra Chiptuning
    € 390 ,-

Neem contact op

Ervaringen

Robbert Doornbos

Het was natuurlijk eind december een goed gevoel nadat ik van Stephan te horen kreeg dat de motor -eindelijk- goed functioneerde. En dat de heerlijke zes cilindermotor er eindelijk klaar voor was om een upgrade te krijgen. Het is inmiddels mijn 10e Alfa Romeo, maar mijn eerste V6.
Mijn referentiekader is wat dat betreft niet zo ruim bemeten dus...

Even terug in de tijd:
Na 2 erg positieve "upgrades" van onze 146 1.8 TS en daaropvolgend een 156 SW 1.9 JTD was ik vooral nieuwsgierig of de standaard waarden klopten van de 166. De eerdere upgrades brachten echt meer vermogen en een verbeterde driveability, meer rijplezier dus!

Na het eerste bezoek in mei 2009, bij kilometerstand 68.736 werd duidelijk dat de drie liter niet optimaal presteerde. Dat gevoel had ik al wel maar ik had geen vergelijkingsmateriaal. Het is natuurlijk een wereld van verschil van een 1.9 JTD naar een 3.0 V6. Het vervangen van de luchtmassameter bracht al een hoop extra vermogen en betere loop van de motor. De motordiagnose gaf geen storingsmeldingen, niets aan de hand zou je dan zeggen. Vervolgens gingen we de Autostrade op om de praktijktest te doen. Toen bleek dat boven de 4.000 tpm de motor niet echt doortrok, maar vlak bleef, moest de oplossing boven water komen.Alles werd zorgvuldig gecontroleerd, maar luchtinlaat, slangen, etc, alles zat goed gemonteerd. Wel werd duidelijk dat de motor continue gecorrigeerd werd door het management, hetgeen gek genoeg niet te horen was. Advies was om stap voor stap te controleren waar de fout zat, want de basis moet goed zijn om tot tuning over te gaan. De eerste maanden reed ik qua vermogen zeg maar in een 2.5V6, de motor kwam een kleine 30 pk te kort. Er werd een andere katalysator geprobeerd en de midden- en einddemper werden vervangen. Voor mijn gevoel en gehoor bracht dit wat extra's, maar dat bleek in oktober bij het 2e bezoek helaas "tussen de oren" te zitten. Een sportdemper geeft misschien wat extra pk's, maar dat is marginaal is uit testen gebleken. Bij 60 dkm zijn de riemen vervangen volgens het boekje, maar er stond niets in over de spanrollen. Besloten werd om de riemen opnieuw te vervangen, inclusief het hele pakket, dus ook de waterpomp en nieuwe bougies. Een monteur met veel sleutelervaring met V6-en wilde de operatie wel uitvoeren en vertelde me dat hij positieve ervaring had met het vervangen van de standaard nokkenassen door de GTA-nokkenassen. Een van zijn Alfa 164's was hier tot volle tevredenheid mee uitgerust. Bij 89 dkm werd de distributiewissel met GTA-conversie uitgevoerd. Duidelijk werd dat de krukas verkeerd stond.Met behulp van de zgn caliberblokjes werden de nokkenassen op de juiste manier gemonteerd. Na een dag sleutelen kwam het moment supreme: de sleutel werd omgedraaid en de motor startte meteen. De stationairloop was iets onregelmatiger, maar bij de proefrit bleek dat de auto heerlijk doortrok tot 7 duizend tpm. Operatie geslaagd!

Op 29 december kwam de bevestiging van Stephan bij Squadra-tuning. De motor kreeg nog een marginale upgrade, want uit een standaard goed afgestelde 3 liter is weinig extra's te halen. Of dit bij een doorsnee garage of dealer was opgemerkt is nog maar de vraag. Kortom een heerlijk rijdende 166 die vele Autobahnkilometers plezier geeft en moeilijk is bij te houden(-;

Testresultaten tot nu toe:

Stationair eigenschappen: ONREGELMATIG, bij opstarten 750 tpm en bij warme motor 650 tpm (gevolg van de GTA-nokkenassen?).
Oppakgedrag bij wegrijden: bij wegrijden uit stilstand (1e versnelling) lijkt de motor soms bijna af te slaan (te laag toerental?), daarna gaat hij als een speer!
Idem bij lage toeren: een lichte verbetering voelbaar.
Het doortrekken bij hoge toeren: super! Een groot verschil met voorheen. Vooral bij accelereren op de Autobahn.
Brandstofverbruik: is sinds de distibutiewissel licht verbeterd (1:9,1 gemiddeld).
Algemeen: dankzij de expertise en fine-tuning van Squadra-tuning is mijn "slapende" 166 wakker geschud en veranderd in een geweldig lopende limousine.

Jan Alleman

Al enige tijd had het idee bij mij post gevat om het motormanagement van mijn Alfa 166 3.0V6 aan te passen en te laten voorzien van een aangepaste chip. Ik was al wel verwend natuurlijk maar toch vond ik dat hij wat soepeler en pittiger mocht worden met name bij tussenacceleraties. Aangezien ik reeds eerder een Alfa 155 2.5V6 met veel plezier heb gereden die ook van een snellere chip was voorzien ben ik op zoek gegaan naar wat de mogelijkheden waren. Al vele jaren ben ik lid van SCARB, de club van Alfa Romeo bezitters. In het clubblad (het Klaverblaadje) werd mijn aandacht getrokken door een advertentie van Squadra Tuning en de hierbij behorende website. Na het bezoeken van de website en het doorlezen van de nodige reacties monde mijn toegenomen enthousiasme al snel uit in het maken van een afspraak met Stephan.

Het bleek dat mijn 166 de tweede was die door hun onder handen werd genomen. Dat is ook de reden dat ik dit verhaal kwijt wil. Mij is gebleken Stephan inmiddels gepokt en gemazeld zijn op het gebied van chip-tuning. Dit gaf mij gelijk een gevoel van vertrouwen. Je krijgt dus veel waar voor je geld. Ga zo door heren !!

En dan nu de gevolgen voor de 166. Zo’n 3 liter V6 is natuurlijk in de standaard uitvoering al geen kattepis (228 pk bij 6.500 toeren en 280+ Nm bij 5000 toeren). Maar zoals ik al zei het kon volgens mij nog beter.

En dat is gelukt, en hoe !!! De ontsteking, stationair, onder deellast omstandigheden en onder vollast (volgas) is aangepast. Samen met de juiste afstelling van het mengsel zorgt dat voor meer koppel en dus vermogen (+ 14 pk/+ 15 Nm). De toerenbegrenzer is niet aangepast alsmede de lambdregeling die ongewijzigd is gebleven.

De 166 reageert hier fantastisch op. Met name in de 3e versnelling (vanaf 3000 toeren), de 4e en 5e versnelling voel je de extra power en de toegenomen soepelheid. Hij trekt door als een lier en in no time zit je op de 200 km. (heb ik inmiddels uitgeprobeerd) De motor maakt dan (nog maar) ca. 5.200 toeren in de 6e versnelling. Je hebt dus nog zat over en dat is te merken. Fantastisch dat zo’n relatief kleine aanpassing die ca. 14 pk extra oplevert, zo goed merkbaar is in het rijgedrag van de auto.

Ook stationair lijkt het of de auto gewoon fijner loopt en door het hogere koppel pakt de motor ook bij lage toerentallen zeer goed op. Je kan volstaan met heel weinig schakelen als je dat zou willen.

Is het gelukt wat ik graag wilde ? Ja, de 166 soepeler en pittiger maken. Nou en of, de aangepaste chip is absoluut een succes heren. Ik kan het iedereen aanraden !!

Met een alfa-groet,