Resultaten

  • Ongewijzigde toerenbegrenzer
  • Verbeterde koudloop eigenschappen
  • Cilinderuitschakeling uitgezet
  • Start/stop uitgezet
  • Koppeltoename in A-stand
  • Koppelbeperking in N en D opgeheven
  • Gaspedaalreactie in A,N,D en Race veel beter doseerbaar gemaakt
  • Gewijzigde uitlaatkleppen open/dicht strategie
  • Tip: Remote start, zie "OBD tools"
  • Tip: Lees het gehele bovenstaande artikel.

Kwaliteit


Prijs en aanvraag

  • Medio Chiptuning
    € 590 ,-
  • Massimo Chiptuning
    € 790 ,-

Neem contact op

Ervaringen

Don, Medio tunig

Ik was blij met m’n Giulia Q zoals ie was.

Maar er waren wel wat puntjes die anders (lees: beter) zouden kunnen.
Het begint al bij de koude start. Standaard wordt de V6 tot leven geschopt en iedereen weet, een wild beest moet je niet laten schrikken. Die moet je rustig wakker maken.

Om jezelf maar meteen te overtuigen dat de Squadra Tuning update noodzakelijk is: bij de koude start wordt er veel minder benzine in gespoten en wordt de V6 rustig tot leven gewekt en opgewarmd.

Bij het “cruisen” op de snelweg, waar je soms (helaas) maar 100 km/h mag, geeft de Q een irritante dreun/trilling in de aandrijving. Alsof je in een te lage versnelling rijdt. Dat is nu niet meer zo. Deze dreun is weg. Of eigenlijk, hij loopt weer gewoon op 6 cilinders in plaats van op 3 tijdens deellast. Als ik een 3 cilinder had gewild, had ik wel een Toyota Aygo gekocht!

Om te genieten van het geweldige uitlaat geluid stond de Q standaard wel eens in standje RACE. Alle veiligheidssystemen worden daarmee figuurlijk op straat gezet. Als mede, maar dan letterlijk, 2 zwarte strepen als je niet oppast. Bij de minste aanraking van het gaspedaal kreeg je het volle vermogen & koppel tot je beschikking. Het gaspedaal kon je vergelijken met een ouderwetse lichtschakelaar: aan of uit. Na de SW-update van Stephan kan je nu ook in de D-stand continu van het uitlaat geluid genieten maar dan met de veiligheidssystemen in paraatheid. Ook luistert dit moderne apparaat beter naar de voet van de bestuurder, Het is wel heel even wennen. In elke stand van de DNA/Race knop moet het gaspedaal nu wat verder ingetrapt worden voor dezelfde prestaties. De gasreactie is nu veel mooier te doseren. Meer gas betekent meer prestaties. Het is lastig onder worden te brengen. Behalve dat het nu allemaal veel natuurlijker aanvoelt.

Alles bij elkaar ben ik nu nog blijer met mijn Giulia Q

Han, Medio tuning

In 2017 twijfelde ik behoorlijk wat mijn volgende auto moest gaan worden. Het heeft best lang geduurd voordat ik wist wat het zou worden. Je zou denken, na twintig jaar voornamelijk Alfa Romeo’s te hebben gereden, dat het een gemakkelijke keuze zou zijn. Een Giulia Q4 Veloce diesel in Misano blauw, een Maserati Ghibli Diesel of een Jeep Grand Cherokee Eco-diesel. Allemaal auto's van de FCA-groep met lekkere, krachtige, dieselmotor.

Ik dacht toen natuurlijk ook al aan een Giulia Q ... deze stond zelfs bovenaan mijn lijst, maar dan wel bovenaan mijn droomlijst. Een nieuwe Q was op dat moment te duur voor mij en ik wilde eigenlijk een diesel omdat ik best veel kilometers per jaar reed.

In 2017 werd daarom de 159 Ti 2.0-diesel ingeruild voor een Jeep Grand Cherokee. Nu, na 3 jaar, nog steeds helemaal geen spijt van. Nu hoor ik iedereen denken, “dit zou een recensie worden over een Giulia Q?” Ja ja, wordt het ook, geen paniek…..

Na verloop van tijd merkte ik dat de 2e hands prijzen van de Giulia Q daalde. Zelfs onder de prijs van een Alfa 4C (ook hoog op de droomlijst). Na enige twijfel over wat ik moest doen nam ik een besluit. Er zou een Giulia Q naast de Jeep gaan komen. De auto is eigenlijk voor mijn vrouw om te gebruiken en in het weekend, en andere vrije dagen, om samen (lees zelf) van te genieten. De Jeep blijft de dagelijkse woon/werk verkeer auto. Zo bedacht, zo gedaan!

Maar….. na enkele weken rijden begon ik op te merken dat sommige dingen anders hadden moeten zijn aan de Q. Ook mijn vrouw had enkele opmerkingen over de rij eigenschappen vooral als de motor koud is. Er waren geen klachten over het vermogen noch over het koppel want dat is ruim voldoende aanwezig. Met 600 NM en 510 PK verwacht je natuurlijk wel een iet wat ondeugend rijgedrag. Mijn klachten gingen vooral over het ruwe stationair draaien van de motor na een koude start, de wilde gasrespons wat manoeuvreren een beetje een gedoe maakte. Zeker als je dat vergelijkt met elke auto die ik ooit heb gehad. En ik merkte op dat er meer koppel was in hogere versnellingen bij het accelereren dan in lagere versnellingen. Dat laatste was eigenlijk vreemd omdat niemand anders hierover klaagde, dus wat nu?, wen er maar aan…. of neem ik contact op met Stephan van Squadra tuning.

Ik deed het laatste. Vrienden dachten allemaal dat ik gestoord was, waarom zou je iets veranderen wat zo goed is. “Omdat het kan” is het enige goede antwoord. Bij toeval vertelde Stephan me dat hij midden in het proces zat van het ontwikkelen van een zogenaamde Medio-tuning voor deze auto. Ik moest een beetje geduld hebben en na enkele weken kreeg ik de melding dat ik welkom was. In de eerste mail wisseling bevestigde hij enkele van mijn klachten en vertelde dat er een oplossing voor was.

Zaterdag 15 februari ging ik naar Nunspeet voor een SW-update voor de Q. Niet voor extra vermogen, maar hopelijk wel voor het oplossen van wat problemen met de rijeigenschappen.
Zoals gewoonlijk legde Stephan in detail uit wat hij wel en niet had veranderd. Zelfs zonder te rijden maakte het me nieuwsgierig. In het verleden had ik al mijn auto's door hem laten tunen, maar altijd met het Massimo-pakket voor volledig vermogen en koppel. Ik was dus nieuwsgierig maar ook een beetje sceptisch of dit zijn geld waard zou zijn.

Zoals gewoonlijk, de eerste rit samen rijden en daarna zelf achter het stuur…… wat een verandering….. maar ook wat een verbetering! De rijeigenschappen zijn enorm verbeterd vanwege de veel rustigere gasrespons, maar het voelt zeker niet lui of langzamer aan. Vreemd ... Stephan legde ook uit waarom ... In de standaard SW is een koppelbegrenzer actief tot 4500 RPM in de eerste 5 versnellingen en deze zijn nu verwijderd. Alleen in de racemodus is dit standaard niet zo. Maar de racemodus is iets wat ik niet graag op de openbare weg wil gebruiken. Bij bepaalde omstandigheden is het erg handig dat sommige elektronische helpers de controle overnemen. Vooral omdat het talent van de bestuurder beperkt is. En met een Giulia Q loop je vroeg of laat tegen die beperking van je talent aan. De koude start kon ik niet testen omdat de motor warm was. Die verbetering moest de volgende dag blijken.

De volgende dag was het mijn vrouw die de auto ging gebruiken. Zij was één van de mensen die me voor gek verklaarde om deze auto te laten tunen. Maar ze was nu wel de eerste die me vertelde dat het zoooo verbeterd was. Dat het nu ineens slim was om het te laten doen. De voornaamste klacht die ze had was dat ze behoorlijk hard moest remmen bij het manoeuvreren van de auto met een koude motor. De motor loopt gewoon te snel stationair in de 1e versnelling om makkelijk te manoeuvreren. (Waarschijnlijk de hoge toerentallen in combinatie met de automatische versnellingsbak.) Ook merkte ze duidelijk dat de auto veel soepeler was om mee te rijden.

De volgende dag, toen de motor weer was afgekoeld, mocht ik het zelf proberen….. en ja, ze had gelijk. De motor loopt veel soepeler en nota bene in een lager toerentalbereik. Wat een verschil, wat een verbetering!
Deze Medio-afstemming converteert de Alfa Giulia Q van een “Bad Boy”, die moeilijk te hanteren was, naar een “perfect gentleman”, met heel veel kracht en koppel tot je beschikking wanneer dat nodig is.
De auto is nu zoveel plezieriger om mee rijden en veel beter doseerbaar dan voorheen. En ja, zelfs als het vermogen niet wordt verhoogd, is de Q sneller dan voorheen vanwege de verwijdering van de koppelbegrenzers in de eerste 5 versnellingen. Laten we dit gewoon een goed stukje werk noemen. En om het nog beter te maken, is het nu eindelijk mogelijk om de uitlaatkleppen te openen wanneer je niet in de Race-modus rijdt of om ze juist gesloten te houden. Dicht klinkt de uitlaat namelijk ook erg mooi.
De laatste uitgevoerde verbetering was de de-activering van de cilinderuitschakeling. Dit stoorde me in het begin niet. Maar toen Stephan me vertelde dat het hem wel irriteerde vanwege het uitlaatgeluid en een extra trilling begreep ik niet wat hij bedoelde. Omdat het me niet stoorde, kon het me niet zoveel schelen totdat ik met de Q ging cruisen. Tijdens het rijden in een lager toerentalbereik is er geen dreunend geluid of trilling meer. Nu snap ik pas waarom het door Stephan is uitgeschakeld.

Bedankt Stephan. Je hebt van de beste Alfa een nog betere gemaakt.

Han, opgewaardeerd van Medio naar Massimo tuning

Bedankt Stephan. Je hebt van de beste Alfa een nog betere gemaakt.

Dat waren de woorden waarmee ik afsloot toen ik mijn verhaal schreef over de Alfa Giulia Q Medio tuning.
De Massimo tuning was destijds nog niet beschikbaar en ik had ook nog niet het gevoel dat meer koppel en vermogen heel veel zou toevoegen aan de Alfa. Toen ik echter op de website van Squadra-tuning de koppel kromme zag van de Massimo tuning begon het bloed toch weer te kruipen waar het gaan kon. Eigenlijk was het meteen, bij het zien van de koppel en vermogen toename duidelijk, dat wil ik ook. Waarom?, is dan weer de vraag die zich iedereen moet stellen. Nou, omdat het kan was de vorige keer mijn antwoord, maar inmiddels weet ik ook, dat de Alfa er ook makkelijk mee om kan gaan. Veel mensen denken dat auto’s met zoveel koppel en vermogen vierwielaandrijving moeten hebben om al dat geweld op het asfalt over te brengen, niets is minder waar bij de Alfa Giulia Q. De auto is zo goed dat hij alle vermogen met speels gemak op het asfalt brengt. Dit mede door het aktieve differentieel dat continue de grip/slip monitort en ingrijpt indien nodig. Bij de meeste auto’s gaat dit via het remsysteem, maar ja als je snel wilt, moet je zo lang mogelijk van de remmen afblijven. De gekozen oplossing van Alfa heet “Torque Vectoring” en zorgt er voor dat via het differentieel alle vermogen verdeeld wordt over de achterwielen waarbij het zelfs mogelijk is het differentieel volledig in lock te zetten als een wiel nijging tot slip heeft.

Dus toch maar weer eens een voorzichtig mailtje gestuurd naar Stephan, gewoon eens met de vraag, is het de moeite waard? Uit het verleden weet ik dat hij daar altijd eerlijk antwoord op zou geven en het antwoord was duidelijk. Ach, het drukt je wat harder in de stoel over een groot toerenbereik…. Topsnelheid, tsja die is hoog genoeg en de 0 tot 100 is ook best goed zonder de Massimo tuning. Wel kwam er nog een opmerking dat 100 tot 200 tijd wel positief beinvloed zou worden. Maar de opmerking, “het drukt je wat harder in de stoel”, was voor mij doorslaggevend om toch maar weer een afspraak te maken. Er was echter nog een wens….in het tabelletje van de DNA-R modie zag ik dat A wel heel hard geknepen was en N er een beetje tussenin zat. Helemaal niets mis mee, zeker niet met slecht weer om in A en N iets rustiger aan te doen, maar toch… De DNA-R knop gebruik ik vooral om het gedrag van de automaat te beinvloeden en de A en N stand zijn fijne standen voor lekker te cruisen en af en toe lekker te versnellen. Met zo’n beperking in koppel en vermogen zou ik daar misschien een vorm van spijt van kunnen krijgen. Heel voorzichtig de vraag gesteld of het ook anders kon? “Ja hoor, dat kan wel”. was het antwoord. Kijk, dat is nou het enorme voordeel als een tuner weet waar die mee bezig is. Zo gezegd zo gedaan en van de week was het zover. Daar waar het allemaal om ging was het, ach het drukt je wat harder in de stoel. Nou ik kan iedereen verzekeren, dat doet het ook en nog niet zo’n klein beetje. Vanaf 2500 toeren is het echt genieten met een gezonde vorm van spanning en een smile van oor tot oor. En het echt geweldige is, het houdt gewoon niet op met drukken in de stoel. Dus ik kan maar 1 ding zeggen, je hebt een geweldige auto al eens beter gemaakt, en die beter gemaakte auto heb je nu nog veel beter gemaakt. Eigenlijk had ik dit stiekem gehoopt, en je hebt het zelfs nogmaals waar gemaakt.
Dus laten we maar eindigen met jouw eigen woorden, ‘ach het drukt je wat harder in de stoel’.