Chiptuning "Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 16v 170 pk Euro 5"
De Giulietta. Een type naam stammend uit eind jaren 60. Het model uit die tijd zou qua klasse redelijk vergeleken kunnen worden met de huidige Giulietta; een middenklasser. Als je het nu zou moeten vergelijken kan men de Giulietta zien als een halve trede hoger dan een 147 en een halve trede lager dan een Alfa 156. Best of both world.
De 2.0 JTDm 16v met 4 kleppen per cilinder is een evolutie van de 1.9 JTDm 16v uit de 159. In de Giulietta levert de motor op papier 20 pk meer. In de praktijk was het net iets minder, 166 pk. Het koppel kwam op 340 Nm in de Dynamic stand en 310 Nm in de Normal stand. Alfa Romeo belooft resp. 320 en 350 Nm. Kortom, de verschillen zijn niet zo groot.
De technici hebben echter een nieuwe meet parameter geïntroduceerd. Voorheen werd zowel de temperatuur vóór het roetfilter als in het roetfilter gemeten. Dat is nu niet meer zo. Het roetfilter is verplaatst van onder de auto naar vóór de motor direct na de turbocompressor. Voorheen betekende deze temperatuur sensoren geen belemmering voor het uiteindelijk vermogen. De sensor vóór het roetfilter is nu verplaatst naar vóór de turbo. Dat is het heetste deel van de uitlaat. Deze parameter wordt nu echter WEL gebruikt als softwarematige begrenzer. Het effect wat dan ontstaat is de volgende. In de 4e versnelling levert de motor goed vermogen. Tot net na 4000 RPM gaat dat prima. De tijd die daarvoor nodig is is betrekkelijk kort dus de opwarming nog niet zo sterk. Maar wanneer men overschakelt naar de 5e versnelling warmt het verder door tot een bepaalde temperatuur. Zodra de door de software bepaalde temperatuur bereikt is regelt de ECU dusdanig de brandstofhoeveelheid af dat deze temperatuur niet verder meer toeneemt. Een keiharde vermogensbegrenzer dus. In de praktijk wordt dit moment bij chiptuning ongeveer bij 3500 RPM al bereikt. In de 6e versnelling is dat al bij 3300 RPM. Het vermogen kan dan terugzakken tot zo’n 180 pk.
Het werk van een goede chiptuner bestaat eruit dergelijk begrenzingen naar een verantwoord hoger niveau te zetten. Uiteraard was het niet eenvoudig het stukje software te vinden welke deze uitlaatgastemperatuursbegrenzing voorstelde. Maar de aanhouder wint, zo ook in dit geval. De aanpassing heeft ervoor gezorgd dat de gehele 5e versnelling nu vol vermogen doorlopen kan worden. De 6e versnelling tot zo’n 3800 RPM. Na 4000 toeren nemen we wat meer marge in acht. Dit heeft er wel toe geleid dat we de 200 pk grens hebben kunnen bereiken, ook in de 6e versnelling..
Kortom, zonder deze aanpassing zal men alleen in de 4e versnelling waarschijnlijk de 200 pk kunnen halen. In de 5e blijft er nauwelijks 190 pk van over. In de 6e versnelling maar 180 pk.
Qua versnellingsbak worden we helaas iets beperkt. Vanuit onze ervaringen met de 159 2.0 JTDm 16v weten we dat 430 Nm haalbaar is. Echter de 159 is voorzien van de sterkere F40 versnellingsbak. De nieuwe C635 bak zou volgens de fabriek goed zijn voor 350 Nm. Gezien onze ervaringen en het feit dat de fabriek de 2.0 JTDm standaard al zo’n 350 Nm mee geeft is er uiteraard nog wel wat bruikbare marge over. Toch zijn we relatief voorzichtig geweest. We willen niet verder gaan dan maximaal 390 Nm. Qua vermogen komen we op de eerder aangegeven 200 pk. Dit geeft de 2.0 JTDm een heel gewillig karakter mee. Uit de praktijk blijft namelijk dat wanneer de koppelwaarde ongeveer 2 x de vermogenswaarde is de motor een zeer continu karakter krijgt.
De prestaties in de N-stand hebben we vervangen voor de prestaties van de originele D-stand. De gaspedaalreactie in de N-stand is iets directer gemaakt. De standaard gaspedaalreactie in de D-stand is absurd direct. Bij 55% gaspedaalstand levert de motor al vol koppel. Bij 70% gaspedaalslag al vol vermogen. Beetje overdreven direct en de doceerbaarheid is ver te zoeken. Uiteraard hebben we dit aangepast zodat de motor nu veel beter doceerbaar is in de D-stand en het koppel en vermogensbereik over de volle 100% slag verdeeld wordt.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- Aangepaste uitlaatgastemperatuur begrenzing
- Koppelbeperking in 1e en 2e versnelling
- Aangepaste gaspedaalreactie zowel in N- als in de D-stand.
- Lees ook: JTD turbo's
- Chiptuning heeft geen invloed op energielabel en CO2 uitstoot
- Type injectiesysteem: Bosch EDC16C39
- Type EPROM: Flash EEPROM

Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra chiptuning medio
€ 460 ,- -
Squadra chiptuning massimo
€ 560 ,-
Ervaringen
R. Karakum
Na aanschaf een jaar te hebben gereden in een standaard Giulietta 170pk diesel, vond ik het tijd om deze te upgraden, 170pk is leuk maar het kan altijd beter. Via een zoektocht op internet kwam Squadra tuning voor mij het beste eruit. Afspraak gemaakt voor een Massimo tuning en naar Nunspeet. Waarom Massimo en geen Medio tuning, Persoonlijk wil ik het maximale uit de Giulietta halen qua rijbeleving. Eenmaal aangekomen hartelijk ontvangen door Squadra tuning. Na wat gepraat te hebben, was de nieuwe software al geïnstalleerd. Tijd voor een proefrit, eerst Squadra tuning achter het stuur om te kijken of alles goed was geïnstalleerd en de software geen fouten aangaf. En daarna mocht ik rijden. Wat een verschil tussen de afstelling vanaf de fabriek ‘s DNA en Squadra DNA. In stand Natural bijna geen verschil tussen de fabrieksinstellingen en Sqaudra tuning. En dan de Dynamic stand, wat een wereld van verschil. Bij de fabrieksinstelling in de Dynamic is het meer aan of uit. Bij Squadra tuning is Dynamic van stationair tot aan de toerental begrenzer vol vermogen en het gaspedaal respons is mooi lineair. Het geluid van de motor is voller. Maar wat ik mis, het rafelrandje van Alfa Romeo.
De cijfers:
Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar een klein verschil (3)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Het doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Het brandstofverbruik: Ik ervaar een klein verschil (3)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
anoniem klant uit België
Het betreft een Giulietta 2.0 jtdm 163/170 pk van 2011 die reeds "getunend" was door een grote bekende chiptuner...
De auto was in D stand amper rijdbaar,veel te direct en ongelooflijk hoog verbruik,ook in de N stand
Ik heb er na de Massimo kuur bij Squadra een kleine 5000 km opzitten en wat een enorm verschil. Rijd soepel,veel minder agressief maar zeker niet minder snel. Hernemingen gaan soepeler en zeer snel. Verbruik lijkt me nu op een aanvaardbaar niveau te liggen bij een vlotte rijstijl. (nu ongeveer 6.5l /100km tegen ervoor minstens 8l/100km bij zeer gematigd gebruik)
1* stationair 3(was ervoor vrij onrustig,nu mooi stabiel)
2* oppakgedrag 4 (zowel in N als D veel makkelijker doseerbaar)
3* oppakgedrag lage toeren 4* (heel soepel)
4* doortrekken hoge toeren 4* (gaat mooi door,houd niet in,en heeft de hoge toeren niet nodig om snel te zijn)
5* brandstofverbruik 5* (enorme verbetering tov ervoor met andere tuning erop)
6*algemene beoordeling (super tevreden,rij terug met een nieuwe auto,een echt plezier nu)
alweer een tevreden klant
bekend bij Squadra Tuning
zo'n zes weken geleden heb ik mijn auto bij jullie laten tunen. Destijds heb je gevraagd mijn bevindingen door te geven, wat ik hierbij (na ruim 6.000 km) doe.
Mijn auto is een Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 170.
1) Stationair eigenschappen: 2 uit 5
2) Wegrijden vanuit stilstand: 1*/4 uit 5
3) Gedrag bij lagere toeren: 4 uit 5
4) Doortrekken op hogere toeren: 4 uit 5
5) Brandstofverbruik: -
6) Algehele beoordeling: 4 uit 5
*) op vraag 2 een korte toelichting. in z'n algemeenheid pakt de auto een stuk beter op. Echter bij een koude motor reageert hij de eerst ca. 100m 'totaal niet' op het gaspedaal. Als je het pedaal dan verder intrapt krijg je opeens 'al' het vermogen. Dit leidt tot stoterig wegrijden. Het doet zich alleen voor bij de eerste start ('s ochtends). Geen idee of het een gevolg is van de tuning of niet, maar ik meld het maar.
Verder ben ik erg tevreden over het geleverde. Mocht de volgende auto weer een Italiaan zijn, dan zijn jullie zeker weer in beeld.