Chiptuning "Alfa Romeo MiTo QV 170 pk Euro 5"
De Alfa MiTo, MiTo staat voor Milano Torino. De 2 grootste steden waar Alfa z’n fabrieken heeft staan. Alfa Romeo voor Milaan en Fiat voor Turijn. Wij hadden persoonlijk “Junior” een leukere naam gevonden zeker gezien de positie van de MiTo in het modellen gamma. Bovendien stond Junior altijd voor de kleinste gemotoriseerde Alfa.
De MiTo is de nieuwe kleine Alfa. Zoals de Alfa Sud dat was in 1973 en later de 33 in 1984. Vervolgens kwam de 145, die de eerste aanzet was tot het ontgroeien van het fenomeen echt compacte Alfa. Met de komst van de 147 was het gedaan met het echt compact zijn.
Met de MiTo QV heeft men een oude traditie in ere herstelt. De letters “QV” werden van oudsher gebruikt om de snelste versie aan te duiden. QV staat voor Quadrifolgio Verde wat zoveel betekent als “groen klavertje vier”. Het logo prijkte al in begin jaren 30 op de Grand Prix auto’s van Alfa Romeo.
Bij de introductie van de MiTo had men een beetje pech. Dat wil zeggen de “groene golf” van kleine compacte auto’s met een A- of B-label kwam als een tsunami over ons heen. Alfa had daar niet gelijk een antwoord op, maar men was er wel heel druk mee bezig. Fiat Powertrain Technologies was al jaren bezig met een zeer innovatieve revolutie op het gebied van motoren techniek waarmee men in de basis een lage CO2 uitstoot kan bereiken. En niet zoals concurrenten deden met allerhande trucjes. MultiAir, zoals FPT het noemde, betekent een vrijwel volledig controle van de binnenstromende lucht in de motor. Via een ingenieus maar simpele aansturing van plunjers is men in staat om binnen het mechanische profiel van de nokkenas iedere gewenste opening en sluiting met bijbehorende kleplift te realiseren. Op deze manier bereikt men een lager brandstofverbruik dus een lagere CO2 uitstoot, meer koppel en vermogen bij volgas, een levendiger motorkarakteristiek en een motor welke gemakkelijk start. Niet onbelangrijk bij de toepassing van een Start/Stop systeem. Kortom, alleen plus punten.
Wat betekent deze ontwikkeling voor ons? Ten eerste koos men voor een andere fabrikant van het injectiesysteem. Dit was bij de voorgaande generaties eigenlijk zonder uitzondering Bosch. Nu had blijkbaar Magnetti Marelli de beste papieren in handen. Mogelijk dat mee heeft gespeeld dat Magnetti Marelli ook eigendom van Fiat is zodat alles binnenskamers kon blijven. Voor ons was dat niet handig. Als je al jaar en dag met Bosch systemen werkt ken je intussen de klappen van de zweep. We moesten ons dus geheel opnieuw inleven in de software.
Maar eigenlijk nog belangrijker, we hadden te maken met een hele nieuwe vorm van motorentechniek. Door het bestuderen van zoveel mogelijk informatie over het MultiAir systeem konden we ons focussen op waar er winst te boeken zou zijn. De diagnose apparatuur (de Examiner) was daar een onmisbaar instrument bij. Daar worden de parameters weergegeven waar het allemaal om draait. Daarnaast was het ook erg handig om meerdere software versies met elkaar te vergelijken. Aangezien we deel hebben mogen uitmaken van de ontwikkeling van het communicatieprotocol van de MultiAir inspuitcomputer zaten we als het ware eerste rang.
Wat heeft het gebracht? Behoorlijk wat! Maar eerst moeten we helaas melden dat de beloofde 170 pk niet gehaald wordt. Waarschijnlijk is dit een stukje marketing politiek om de QV net even iets hoger te schalen dan z’n directe concurrent de Abarth Punto Evo. Deze staat voor 165 pk in de lijst welke al heel veel beter overeenkomt met de werkelijkheid. De afstelling met betrekking tot het motormanagement van beide auto is namelijk eender. Daarentegen zijn er ook veel overeenkomsten met de Giulietta 1.4 16v MultiAir waarbij wel de beloofde fabrieksopgave van 170 pk wordt gehaald. Maar deze is standaard voorzien van een veel ruimer bemeten luchtinlaatsysteem wat dus een voordeel oplevert voor het vermogen.
Kortom, bij 163 pk hield het echt even op voor de MiTo QV. Maar het beloofde koppel werd wel ruimschoots gehaald. 248 Nm in de Normal stand en 260 Nm in de Dynamic stand. Men beloofd resp. 230 en 250 Nm. Na tuning levert de QV 178 pk en 292 Nm. Maar zoals gezegd is er een bonus mogelijk in de vorm van een ruimer bemeten inlaatsysteem en dan met name in de vorm van een luchtfilter welke meer lucht kan doorlaten. Er kan dan 5 pk extra gehaald worden wat de vermogensmeter doet stoppen bij 183 pk. Bij toepassing van een open filter wordt men tevens getrakteerd op een veel spectaculairder aanzuiggeluid van de motor.
Resultaten
- Ontwikkeld voor gebruik van RON95 brandstof (RON98 aanbevolen).
- Toerenbegrenzer ongewijzigd op 6500.
- Aanpassing stationair toerental op verzoek van 750 naar 850 RPM.
- Verschil in koppel- en vermogensafgifte in N- en D-stand
- Aanpassing gaspedaalreactie in D-, N- en A-stand.
- Meer informatie: MultiAir techniek en ontwikkeling.
- Chiptuning heeft geen invloed op energielabel en CO2 uitstoot
- Type injectiesysteem: Magnetti Marelli
- Type EPROM: Flash EEPROM.
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 480 ,-
Ervaringen
Jeroen Hensels
Stationair eigenschappen: Ik ervaar een kelin verschil (3)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil (4)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een klein verschil (3)
Doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Brandstofverbruik: Ik ervaar een groot verschil (4)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een groot verschil (4)
De auto rijdt makkelijker weg vanuit stationair toerental. De gasrespons in Normal is nu acceptabeler. In Dynamic is het doortrekken in de hoge toeren echt geweldig nu. Brandstofverbruik blijft rond 1 op 13. Overigens loopt hij alleen echt lekker op Euro 98. De bougies waren niet versleten; dit zijn irridiumbougies die 120.000 km mee moeten kunnen. Het pingelen lag dus toch aan de Euro 95.
Al met al ben ik zeer tevreden met jullie tuning!
John Janssen
Ergens eind november mijn mito qv door jullie laten opfrissen bij Coumans in Geleen. Nu na een paar maanden mijn ervaringen.
MiTo had ik al laten voorzien van K&N inlegfilter en Novitec einddemper.
Na jullie kuur :onherkenbaar karakter.
In A en N stand nu lekker relax. In D stand precies 100% bij de tijd zonder die extreme gasresponse, geen turbogat maar wel een fabelachtige vermogensopbouw tussen 2000 en 5500 rpm en dito geluid voor een vier cilinder, echte nekkendraaier als heeeeel het gaspedaal wordt aan geraakt.
In de keuken zorgen de Italianen voor de extra smaak, bij alfa motoren zijn de Nederlanders onnavolgbaar in het kruiden van het karakter.
Als Alfa af fabriek deze setting levert, zouden er volgens mij meer dan die 100 QV's nu rondrijden
Tot mijn volgende alfa, John Janssen
ps dit is mijn derde door Squadra opgefriste alfa 1:75ts en 2:166ts
Pieter Glas, E-mail: jp.glas1@quicknet.nl
Allereerst was het een geweldige ervaring om de QV op de vermogensbank te zien werken. En mooi om te zien hoe Stephan professioneel zijn werk doet! Na de vermogenstests en de verandering van het luchtfilter, open Pipercross filter, zijn hier mijn ervaringen.
Het eerste wat opviel is het stationair toerental, is nu iets hoger waardoor de motor iets meer bij de tijd lijkt. Wegrijden vanuit stilstand in de N stand is nu gewoon te doen, hij pakt veel beter op. Voorheen viel de motor bij opschakelen naar de 2e versnelling soms zowat dood... De behoefte om snel naar de D stand te gaan is er niet meer. Rijden in de N stand kan nu.
In de D stand is het wegrijden ook aangepast. In tegenstelling met de N was dat in de D veel te explosief. In plaats van, soms, een ongecontroleerde sprong voorruit, kan je nu in de D normaal wegrijden.
Oke, de D stand is dan toch de stand waar ik meest in rij. Ik merk dat het vermogensopbouw beter is geworden, echt explosiever! De motor klimt merkbaar sneller naar de hogere toeren, pakt bij doorschakelen veel beter op en loopt veel vlotter door de versnellingen.
Al lijkt het verschil van voor en na op papier niet zo groot, de beleving is er des te meer. Ik ervaar de auto nu veel meer als een bommetje. Hij is echt lekkerder geworden.....met een mooi geluid!
Absoluut een aanrader!
De cijfers:
1) Stationar eigenschappen van de motor: Ik ervaar een klein verschil (3)
2) Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
3) Oppakgedrag bij lage toren: Ik ervaar een groot verschil(4)
4) Het doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar zeer een groot verschil(5)
5) Het brandstofverbruik: Ik ervaar een verslechtering(2) Dit is tijdelijk denk ik :-) vanwege m'n rijstijl nu
6) Algehele beoordeling: Ik ervaar een zeer groot verschil(5)