Chiptuning "Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTDm 210 pk 8AT Euro 6B"
We kunnen op dit moment van schrijven best concluderen dat de geheel nieuwe Alfa Giulia een zeer goede indruk heeft achtergelaten in autoland. Iedereen is het erover eens dat de Giulia een echte RIJDERSAUTO is met hoofdletters.
Maar ook echte autorijders hebben behoefte aan praktische zaken zoals ruimte voor kinderen en bijbehorende bagage. Daar schiet een Giulia mogelijk net iets in te kort. Een Giulia SW zou een oplossing kunnen zijn. Maar helaas gelooft FCA daar niet in en heeft een alternatief bedacht. Een soort Giulia Crosswagon. Hoger op de poten, breder en langer. Ziedaar, de Stelvio. Feitelijk zijn er maar zeer weinig overeenkomstige onderdelen.
210 pk is goed beschouwd HET vermogen waarvoor de 2.2 ontwikkeld is. De 150 en 180 pk zijn er software fabrieksmatige downgrades van. Het past ook allemaal beter in het plaatje. Een 180 pk diesel waar o’n 50 pk bij te tunen is niet gebruikelijk. Een 210 pk waar in het geval van een Stelvio 20 pk bij te “chippen” is klopt wel.
Toch zijn er een paar kleine verschillen tussen de 210 pk versie en de minder potentere afstammelingen. De 210 pk is voorzien van dezelfde turbo maar heeft als extra een toerentalsensor op de turbo gemonteerd. Waarschijnlijk is dit bedacht om zo veel mogelijk uit de nieuwe Honeywell turbo te peuteren. Het is voor het eerst dat het toegepast wordt en betekende voor ons extra onderzoek/ontwikkeling. Het toerental van de turbo wordt softwarematig begrenst om schade door overbelasting te voorkomen. Zodra het toerental te hoog oploopt (ruim 200.000 toeren/min) wordt de turbodruk iets verlaagd. Een uitstekende manier om de turbo tegen overtoeren beschermen. We ondervinden hier geen hinder van met de tuning. Dat wil zeggen dat we de grens ingesteld door de fabriek niet hoeven op te rekken. Uiteraard hebben we wel even gekeken hoe zo’n ingreep eruit ziet zodat we wel herkennen hoe het beeld eruit ziet wanneer de grens wel wordt overschreden.
Zoals eerder aangegeven kan een 210 pk qua vermogen niet verder getund worden dan een 150 of 180 pk versie. Een 210 pk wil zonder bepaalde grenzen te overschrijden ook niet meer dan 230 pk geven. De reden? De uitlaatgastemperatuur bij langdurige volle belasting!
Naarmate een dieselmotor langer vol gas belast wordt, waarbij het toerental zich in de hogere regionen bevindt, zal de uitlaatgastemperatuur steeds verder oplopen. De softwarematig ingestelde uitlaatgastemperatuur grens bepaald het uiteindelijke vermogen. Wij hebben de grens met betrekking tot de uitlaatgastemperatuur ingesteld op basis van onze ervaring en expertise. Een hogere grens kan op langere termijn leiden tot turboschade.
Wanneer de motor toch gedwongen wordt meer vermogen af te geven zal dat alleen in lagere versnellingen kunnen. Met name de 1e t/m 5e versnelling zal kortstondig een hoger vermogen kunnen worden afgeven. Vanaf de 6e versnelling zal het vermogen, onder druk van de ingestelde uitlaatgastemperatuurgrens, terug geregeld worden. Maar juist vanaf de 6e versnelling gaat het vermogen tellen, omdat de snelheid dan dusdanig hoog is dat vermogen z’n werk doet. De 230 pk wordt gehaald, hoger vermogen niet. Qua koppel komen wij op een mooie 540 Nm.
Deze waardes liggen iets anders dan bij de Giulia. Omdat de Stelvio iets zwaarder is en er nog iets ruimte over was voor meer koppel hebben we besloten deze 540 Nm mee te geven. Maar omdat het frontaal oppervlak groter is en daardoor de totale stroomlijn iets minder is moet de motor harder werken om hogere snelheden vast te houden. Dat zorgt voor een iets hogere thermische belasting, zoals boven beschreven. 230 pk is daarom beter vol te houden dan de 242 pk van de Giulia.
Net als bij de andere versies is de gaspedaalreacties verbeterd. Rustiger bij wegrijden (met name in D) en wat directer verderop in de slag van het gaspedaal. De A-stand laten we ongemoeid.
Start/stop strategie.
Met ingang van maart 2019 schakelen we bij een Massimo tuning het start/stop systeem bij de JTDm’s uit.
Optioneel: ZF8HP versnellingsbak tuning
Vanaf februari 2023 zijn we ook in staat de versnellingsbak aan onze wensen aan te passen. Kortom, ZF8HP versnellingsbak tuning.
Wij concentreren ons op schakelmomenten in alle DNA standen en het elimineren van onhebbelijkheden. Alles gericht op meer beleving en meer rijplezier.

Resultaten
- Toerenbergenzer ongewijzigd
- Massimo: Start/stop uitschakeling
- Motortemperatuur afhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor.
- Aangepaste uitlaatgastemperatuur begrenzing
- Aangepaste gaspedaalreactie zowel in N- als in de D-stand.
- Aangepaste SWIRL klep bediening
- Artikel over de software ontwikkeling
- Type injectiesysteem: Bosch EDC17C69
- Optioneel: Race mode
- Optioneel: Remote start
- Optioneel: SGW bridge
- Optoneel: ZF8HP versnellingsbak tuning

Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
medio tuning
€ 490 ,- -
massimo tuning
€ 590 ,-
Ervaringen
Er zijn nog geen ervaringen gedeeld voor de "Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTDm 210 pk 8AT Euro 6B". Deel als eerste uw chiptuning ervaring voor de "Alfa Romeo Stelvio ". Dit kan door een e-mail te sturen naar info@squadra-tuning.nl. Wij plaatsen vervolgens uw ervaring zo spoedig mogelijk op de website.